CAJÓN DE SASTRE DE UNA HORMIGA DISIDENTE







miércoles, 8 de julio de 2009

EL GEN DE DIOS



«La majoria de les religions es basen en qüestions culturals no innates, que poden ser extremadament perjudicials»

Un abisme insalvable separa avui dia ciència i religió, però al genetista molecular Dean H. Hamer li agrada viure al límit. El seu darrer llibre El gen de Dios (La Esfera de los libros, 2006) no comença en un esterilitzat laboratori blanc, sinó en un monestir japonès on un monjo alemany viu una vida d’austeritat consagrada a la meditació zen. Segons la tesi central de Hamer, la recerca de la il·luminació que emprèn el jove monjo té tot a veure amb la seqüència de bases codificada al seu ADN.
Hamer creu que ha descobert un vincle entre l’espiritualitat i un gen anomenat VMAT2. En un estudi realitzat a 1.001 subjectes, el 28%, que portava una certa variant de VMAT2 –una base C en lloc de A–, mostrava significativament més tendències espirituals davant un qüestionari. Alguns expressaven amor a la natura i un sentit d’unitat amb el medi; altres tenien una tendència quasi mística a submergir-se completament en qualsevol tasca i a perdre tot sentit del temps i l’espai. En la majoria dels casos, aquests trets tendien a correlacionar-se, assenyalant que els subjectes amb «al·lel espiritual» de VMAT2 tenen un caràcter psicològic diferent que els seus homòlegs de base A.
En els resultats de Hamer crida l’atenció que no apareguera cap relació entre el suposat «gen diví» i el comportament religiós tradicional: creença en la Bíblia, assistència regular a l’església o adhesió al dogma oficial. Tal com escriu Harmer, «aquest va ser un resultat sorprenent… Contràriament al que la gent sol creure, als nens no els ensenyen a ser espirituals els seus pares, professors, sacerdots, imams, ministres o rabins, ni tampoc la seua cultura o societat... el nucli de la qüestió deu trobar-se de bon començament. Deu formar part dels gens.»

El gen de Dios, Dean Hamer
Traducció de Rosa Cifuentes. La esfera de los libros. Madrid, 2006. 303 pàgines.


“La mayoría de las religiones se basan en cuestiones culturales no innatas, que pueden ser extremadamente perjudiciales”.

Un abismo insalvable separa hoy en día ciencia y religión, pero al genetista molecular Dean H. Hamer le gusta vivir al límite. Su último libro “El gen de Dios” no empieza en un esterilizado laboratorio blanco, sino en un monasterio japonés donde un monje alemán lleva una vida de austeridad consagrada a la meditación zen. Según la tesis central de Hamer, la búsqueda de la iluminación que emprende el joven monje tiene que ver con la secuencia de bases codificada en su ADN.

Hamer cree que ha descubierto un vínculo entre la espiritualidad y un gen llamado VMAT2. En un estudio realizado a 1.001 sujetos, el 28%, que tenía una cierta variante de VMAT2 –una base C en lugar de A-, mostraba significativamente más tendencias espirituales ante un cuestionario. Algunos expresaban amor a la naturaleza y un sentido de unidad con el medio; otros tenían una tendencia casi mística a sumergirse completamente en cualquier tarea y a perder el sentido del tiempo y el espacio. En la mayoría de los casos, estos tipos tendían a correlacionarse, señalando que los sujetos con “aliento espiritual” de VMAT2 tienen un carácter psicológico diferente que sus homólogos de base A.

En los resultados de Hamer llama la atención que no aparezca ninguna relación entre el supuesto “gen divino” y el comportamiento religioso tradicional: creencia en la Bíblia, asistencia regular a la iglesia o adhesión al dogma oficial. Tal como escribe Hamer, “este fue un resultado sorprendente... Contrariamente a lo que la gente suele creer, a los niños no les enseñan a ser espirituales sus padres, profesores, sacerdotes, imanes, ministros o rabinos, ni tampoco su cultura o sociedad... el núcleo de la cuestión debe hallarse de buen principio. Dios debe formar parte de los genes.
http://www.metode.cat//index.php?option=com_content&task=section&id=41&Itemid=95

No hay comentarios: